Příspěvek se zabývá problematikou včasné péče o žáky s výukovými obtížemi, zejména v oblasti rozvoje školní gramotnosti. Představuje Třístupňový model péče a navazující ověřovací projekt.
Jeho podstatou je zvýšení úlohy učitele, důraz na pedagogickou diagnostiku a individualizovanou pomoc učitele žákům s obtížemi ve čtení a psaní, vše ve spolupráci s rodiči a odborníky školního poradenského pracoviště (školní psycholog, školní speciální pedagog) a školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologická poradna). Tento model péče byl navržen pro řešení aktuálních problému při zajišťování vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení, je to model, který opouští diagnosticko-terapeutický princip a zavádí princip preventivně intervenční.
V současné době jsme svědky stále se rozšiřujícího přijetí modelu, zejména v praxi. Školy, které k němu přistupují, bychom jistě mohli zařadit do rámce "zdravé školy", v nejširším pojetí, neboť v ní se s preventivně-intervenčními aktivitami počítá.