Disertační práce upozorňuje na skutečnost, že i v postmoderním světě je navzdory tzv. krizi hodnot nezbytná hodnotová výchova. Široce pojatá problematika je rozčleněna do pěti hlavních kapitol. První kapitola má funkci úvodu a formuluje hlavní cíle práce.
Kapitola druhá, K pojetí hodnot a ke zkušenosti transcendence, představuje axiologické, psychologické a sociologické pojetí hodnot a vysvětluje důležitost hodnot v životě jedince teoretickým konceptem zkušenosti transcenence. Třetí kapitola ,Hodnotové porozumění a jeho historicko-kulturní zdroje, se zaměřuje na genezi hlavních normativních ideálů západní civilizace. Čtvrtá kapitola, Postmoderní situace v globalizovaném světě, charakterizuje kontinuitu myšlení pozdní moderny a diskontinuitu myšlenek postmodernistů.
Pozornost je věnována postmoderní životní situaci, dimenzím globalizace, jejích antinomií a rizik a dále požadavku prosadit v současném rizikovém světě etiku globální odpovědnosti. Pátá kapitola práce, Škola, vzdělání a hodnoty, je věnována aktuální proměně školy a představení významných koncepcí hodnotové výchovy.