Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkum didaktického myšlení učitelů v oblasti témat osobnostní a sociální výchovy

Publikace na Filozofická fakulta |
2011

Abstrakt

Příspěvek se zabývá sledováním způsobu uvažování učitelů o průřezovém tématu "osobnostní a sociální výchova" (v RVP ZV a G) a jeho didaktické transformaci do praxe. Zjištěné výsledky slouží k vytváření teoretických konceptů, které slouží ke zdokonalení praktické didaktické přípravy (a didaktického myšlení) v této oblasti (např. "jádrová činnost metody", "míra zosobnění učiva", "smysl cíle" atd.).

Výběr z užitých metod: pozorování reálného jednání učitelů při realizaci OSV v ukázkových hodinách; pozorování reálného jednání učitelů při realizaci prvků OSV v běžných hodinách; pozorování reálného jednání studentů oboru "pedagogika" při jejich vlastních, cvičných hodinách; rozhovory s vyučujícími; rozhovory s pedagogy-experty na metodiku osobnostní a sociální výchovy; analýzy metodik atd.