V příspěvku je představena Metoda piktogramů, jejímž autorem je Alexandr Romanovič Lurija. Klientovi je prezentována řada slov či sousloví a jeho úkolem je zapamatovat si tato slova pomocí obrázků, která si k daným slovům či souslovím kreslí.
Podle charakteristik obrázků (míry abstraktnosti, adekvátnosti k danému slovu, obsahu, standardnosti provedení, tahu tužky, rozložení obrázků....) lze metodou piktogramů odvodit psychické charakteristiky klienta. V našem pilotním výzkumu, jehož se zúčastnilo 22 vojáků, jsme se zaměřili na možnost využití metody pro diagnostiku nedůvěry k lidem.
Použili jsme přitom srovnání s dotazníkem MMPI-2. Ukázalo se, že tyto dvě metody se rozcházejí v určení nedůvěřivých lidí.
Dotazníkem MMPI-2 bylo určeno 6 lidí jako nedůvěřiví, zatímco metodou piktogramů 11.