Informatika se mění velmi rychle, rychleji než jiné obory. Znalosti a dovednosti mnohých informatických profesí jsou víceoborové a zahrnují abstraktní poznatky, řemeslné a také sociální dovednosti, i znalosti základů ekonomiky.
Za těchto okolností je pro školy obtížné udržet kvalitu výuky informatických oborů. Informatika musí současně čelit poklesu zájmu o studium technických oborů.
Významných, ne-li rozhodujícím, příspěvkem k řešení tohoto problému by bylo vybudování informačního systému S, který by umožnil flexibilní systém hodnocení kvality škol a perspektivnosti studijních oborů na základě profesní úspěšnosti absolventů. Jsou uvedeny základní principy takového syst ému a je ukázáno, že takový systém dnes nelze legálně vybudovat.
Důvodem jsou nevhodná až idiotská pravidla ochrany osobních dat. Je ukázáno, že se jedná o obecný problém omezující využitelnost informačních systémů především ve veřejné oblasti, vedle školství např. ve zdravotnictví.
Ve zdravotnictví dochází zbytečně k ohrožení základního lidského práva, práva na život. Je vyslovena hypotéza, že ochrana dat je Goldrattovým úzkým místem informatiky a celospolečenskou hrozbou.