Charles Explorer logo
🇨🇿

Šikana učitelů: názory vybraných aktérů na příčiny a možná řešení problému agrese žáků základních škol vůči pedagogům

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2011

Abstrakt

Článek se věnuje dosud málo zmapovanému fenoménu tzv. šikany učitelů ze strany žáků na základních školách v České republice. Agrese vůči pedagogům, která naplňuje parametry šikanování, je specifi ckým a stále se zvyšujícím jevem. Článek vymezuje příčiny tohoto problému z perspektiv nejdůležitějších zainteresovaných aktérů (pedagogů, žáků, rodičů, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a odborníků na problematiku vzdělávání a šikany).

Dále analyzuje názory a postoje skupiny expertů (odborníků na vzdělávání a problematiku šikanování, ředitelů základních škol a zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) k možným variantám řešení problému. Metodologie studie zahrnuje Delphi analýzu, hloubkové rozhovory a skupinové diskuse.

Závěry studie poukazují na rozdíly v nahlížení na příčiny šikany učitelů jednotlivými aktéry a upozorňují na fakt, že zdaleka ne ve všech možných navrhovaných variantách řešení panuje mezi dotázanými experty shoda.