Architektura dvacátého století se již před první světovou válkou počala odklánět od přílišné zdobnosti, která byla charakteristická pro secesi a začínala se orientovat spíše k minimalistickým a moderním geometrickým tendencím, případně ke stylu art deco. Výtvarná koncepce byla pozvolna oproštěna od komplikovanosti tvarové i lineární, což se později projevilo výrazně v principech kubistických staveb.
Právě s touto proměnou architektonických stylů, která upouští od zdobnosti a obrací se k jednoduchým motivům, souvisí předmět tohoto článku. Autoři se v něm zamýšlí nad tím, jakou roli hraje v českém kubismu motiv symetrie a jejího narušení a nakolik dodržování takto odhalených pravidel symetrie může zajistit výsledný, vysoce estetick ý efekt.
Autoři na vybrané stavbách (první kubistická stavba v Praze - dům Diamand) charakteristické pro český kubismus ukazují využití. Tímto tématem tak autoři navazují na aktuální výzkum v oblasti interdisciplinárního vyučování a propojení výtvarného umění, architektury a matematiky.