Disertační práce je filosofickým pohledem na výchovu a na jeden z jejích konkrétních konceptů - na výchovu k demokracii. Výchova je nutnou podmínkou lidského bytí a jeden z předpokladů toho, jak bude člověk své bytí uskutečňovat.
Výchova k demokracii je příležitostí k setkávání se, často autentickému, s konkrétními problémy dějinné situace. Směřuje k porozumění a k vůli otevřít své lidství základním demokratickým principům jako jsou odpovědnost, svoboda, tolerance a respekt, osobní angažovanost.
Tyto principy vycházejí z hodnot a hodnotových systémů, které představují naše vztahy ke světu. Axiologický rozměr je spolu s kognitivními schopnostmi nezbytným postulátem výchovy k demokracii.
Určité významov é vyprázdnění pojmů demokracie a výchova k demokracii v naší společnosti jsou důvodem k hledání jejich významů a promýšlení jejich obsahů. Demokracie je zde nahlížena jako politický systém, jako hodnota, způsob života a jako diskuze.
Výchova k demokracii se pak ukazuje nejenom jako záležitost politologická a sociální. Její zkoumání z perspektiv filosofie výchovy, axiologie a politické filosofie odkrývá její axiologický rozměr a nároky na kognitivní schopnosti.