Charles Explorer logo
🇨🇿

Klastry: módní pojem, nebo skutečný zdroj

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2011

Abstrakt

Podpora klastrů je v současnosti běžným nástrojem podpory konkurenceschopnosti firem ve vyspělých státech. Členství v klastru usnadňuje spolupráci s ostatními členy, přispívá ke vzájemné důvěře a může posílit i proces vzájemného učení apod. Přesto však v odborné literatuře nebyla dosažena shoda o tom, zda, případně za jakých podmínek, mohou být klastry významným přínosem pro členské firmy, ani nedošlo ke shodě na tom, jaké konkrétní mechanizmy vedou ke vzniku klastrů a jaké mechanizmy přispívají k případné vyšší konkurenceschopnosti členských firem.

Cílem článku bylo do této diskuze přispět analýzou dvou relativně nedávno zřízených klastrů v ČR se snahou odpovědět na následující otázky. Je u členských firem zkoumaných klastrů možné identifikovat konkrétní přínos z jejich členství pro zvýšení konkurenceschopnosti? Jakou roli hraje v intenzitě a charakteru spolupráce v rámci klastrů prostorová blízkost?