Charles Explorer logo
🇨🇿

Vzdělávání Romů

Publikace na Pedagogická fakulta |
2011

Abstrakt

Řešení vzdělání romské národnostní menšiny je složitý proces nejen v České republice, ale i v jiných zemích. Bez systémového řešení koordinovaného státem se vzdělání Romů nevyřeší.

Krátkodobé programy nepřinášejí žádoucí výsledky. Příprava učitelů na pedagogických fakultách v oblasti romistiky a romského jazyka je nesystematická a někdy pouze okrajová záležitost.

Na základních školách je mnohdy podceňována jazyková bariéra u romských dětí. Odlišnost romského jazyka od jazyka českého je tak podstatná, že má za následek nepochopení vzdělávacích problémů těchto žáků.

Je třeba využívat veškerých vzdělávacích přístupů, které současný školský systém nabízí s cílem zabránit zbytečnému zařazování romských dětí do speciálního školství. Nízké aspirace v rodině ovlivńují negativně hodnotový systém dětí, vedou k nedostatečnému vzdělání a následně k pracovnímu uplatnění.

Nižší společenské zařazení se stává očekávaným, vede k poklesu životní úrovně až k chudobě a sociálnímu vyloučení. V procesu sebeuvědomění Romů má velký význam etnická identifikace, která vyplývá z emocionální potřeby jednotlivce ztotožnit se s určitou skupinou. Školský výchovně vzdělávací systém má v procesu pozitivní etnické identifikace nezastupitelné místo.

Klíčová slova