Příspěvek "Monitoring sociálních sítí v ČR a na Slovensku" se zabývá současným stavem a trendy v oblasti monitoringu - jednak jsou představeny současné nástroje, jednak se zabývá hlavními problematickými oblastmi spojenými s monitoringem na loka ́lní i světové úrovni. Práce ukazuje na možnosti využití monitoringu pro firmy i instituce, bezplatné i komerční služby, možnosti jejich využití a hlouběji se věnuje např. problematice strojového určení sentimentu nebo určení důležitosti / relevance jednotlivých nalezených zmínek.
Součástí prezentace bude i představení aktuálních dat týkajících se počtu uživatelů světových sociálních sítí (Facebook, Twitter, LinkedIn a další) v českém a slovenském prostředí a analýza jejich chování na základě rozsáhlých souborů dat. S výrazným nárůstem individuálních i firemních uživatelů sociálních sítí se mění struktura i forma komunikace - a právě proto vyvstává akutní potřeba monitorovat, protože bez znalosti kontextu je velmi komplikované zapojit se do dialogu konstruktivním způsobem.
Monitoring sociálních sítí tak může zásadním způsobem přispět k výzkumu informační ekologie v prostředí sociálních médií, které jsou novou, dynamicky se vyvíjející oblastí.