Monografie se zabývá netradičními pohybovými aktivitami u mládeže se sluchovým postižením. Předkládá podrobný popis psychologických, pedagogických a sociologických vlastností osobnosti adolescentů.
Podrobně charakterizuje sluchové vady, sluchovou protetiku, popisuje zásady komunikace se sluchově postiženými, vysvětluje pojem motorické schopnosti a popisuje zkoumané veličiny - pozornost a výkonovou motivaci. Zvýšenou pozornost věnuje i psychomotorickému vývoji dítěte.
Definuje pojem sebeobrana a psychomotorika a jejich význam v pohybové výchově sluchově postižených. Na základě poznatků o sluchově postižených předkládá vypracovanou metodiku základů sebeobrany a psychomotoriky, která má sloužit učitelům a vychovatelům speciálních škol a zařízením pro sluchově postižené jedince.
Cílem této monografie bylo zjistit vliv speciálního intervenčního programu na některé dimenze osobnosti sluchově postižené mládeže zejména v pozornosti a výkonové motivace. Dílčím cílem práce bylo zároveň prokázat zvýšenou úroveň zájmu o specifické pohybové aktivity daného programu u mládeže se sluchovým postižením.
V rámci tohoto výzkumu bylo sledováno 28 testovaných osob, z toho 14 testovaných osob tvořilo experimentální skupinu a 14 testovaných osob tvořilo kontrolní skupinu. Testovanými osobami byly studenti Střední pedagogické školy pro sluchově postižené v Hradci Králové.
Cíle a úkoly práce byly splněny. Stanovené hypotézy i předpoklady byly také potvrzeny.
Výsledky výzkumného šetření podložené statistickým vyhodnocením prokázaly signifikantní, pozitivní vliv speciálního intervenčního programu na sluchově postiženou mládež z hlediska vlivu tohoto programu na stimulaci resp. rozvoj pozornosti a výkonové motivace u adolescentů se sluchovým postižením.