V tomto článku popisujeme možnost, jak v rámci středoškolského či vysokoškolského úvodu do kvantové mechaniky představit a vysvětlit studentům vněj ší fotoefekt prostředky integrovaného e-learningu. Metoda integrovaného e-learningu obsahuje standardní e-learningové nástroje (e-texty, e-učebnice, možnost využít LMS prostředí - jejich výběr či přípravu ponecháváme na učiteli) a je navíc doplněna o vzdálený reálný experiment a virtuální experiment, kterými se zde budeme zabývat podrobněji.
V naší vzdálené laboratoři www.ises.info vyvíjíme vzdáleně řízené reálné experimenty, které zpravidla vyžadují dražší pomůcky nebo jsou pro jiné vlastnosti (bezpečnostní opatření, časová náročnost) nevyužitelné ve výuce. Sdílení experimentálního vybavení umožňuje komukoliv, kdykoliv a odkudkoliv studovat reálný fyzikální jev - s mnoha dalšími výhodami.
Naopak pro vysvětlení jevu doporučujeme použít zjednodušený virtuální experiment, jako např. aplet "Photoelectric Effect" od týmu autorů PhET.colorado.edu. Návrh metodického postupu i zpracování experimentálních dat je podrobně popsáno v textu.
Uvažujeme dvě standardní metody zkoumání vnějšího fotoefektu - nabíjení kondenzátoru na brzdné napětí a studium volt-ampérové charakteristiky vakuové fotonky.