Významné změny v tělesné výchově, k nim ž došlo během posledních 40 let, jsou ve znamení přechodu od tradičních sportovně orientovaných dovednosti k zaměřením, která kladou širší důraz na zdravotně orientovanou zdatnost a celoživotní pohybovou aktivitu. Nicméně, na celém světě jsou programy tělesné výchovy často redukovány, minimalizovány a / nebo úplně vyřazeny z osnov pro základní a střední školy.
Je proto zřejmé, že bude zapotřebí vytvořit efektivnější hodnocení pohybové aktivity směřující k větší odpovědnosti učitelů tělesné výchovy. Programy tělesné výchovy musí generovat data potřebná k profesnímu úsilí, a být postavená na zodpovědných programových intervencích.
Obezita a nadváha, zejména mezi dětmi a mládeží, se stala hlavní obavou o jejich zdraví na celém světě. Bylo dobře zdokumentováno, že vzory chování vytvořené v dětství budou ve skutečnosti, převedeny i na život v dospělosti.
Epidemie obezity u dětí a mládeže se tak stává problémem i budoucí dospělé populace. Pedagogická veřejnost v ČR vítá iniciativu Nového Globálního prohlášení o konsensu ke zdravotní a tělesné výchově, vyhlášeného v roce 2010 jako inspirující přínos a výzvu k nové kvalitě ve výchově mládeže.