Program Instrumentálního obohacování byl původně (v padesátých letech dvacátého století) sestaven jako program pro rozvoj dovedností myslet a nápravu kognitivních obt íží u dětí z kulturně odlišného prostředí a kognitivně handicapovaných dětí. Příspěvek presentuje výsledky evaluace programu v rámci ročního intensivního tréninku jako součásti kurikula dětí třetího a čtvrtého ročníku základní školy.
Cílem presentované studie bylo prokázat pozitivní efekt tréninku s užitím programu Instrumentálního obohacování na školní výkony a kognitivní dovednosti sociokulturně handicapovaných romských a českých dětí. Metodologicky studie navazuje na předchozí výzkumné studie realizované především ve Velké Británii(Weller, Craft 1983, Beasley 1987, Blagg 1991)a na pilotní studii z roku 1997 realizovanou Katedrou pedagogické a školní psychologie PedF UK v Praze (Hadj- Moussová, Pokorná a kol 1997).
Srovnání výkonů dětí experimentální (N=9) a kontrolní skupiny v testech zvolené testové baterie (vyšetření kognitivních dov