Hlavním cílem této práce je analyzovat proměny na trhu práce v ČR, ke kterým došlo v minulých 15 letech i představení projekce dalšího vývoje změn kvalifikačních požadavků ve vývoji v ČR do roku 2020. Analýzy a projekce vývoje kvalifikačních požadavků v ČR (a ve srovnání se zeměmi EU) jsou realizovány s důrazem na vysokoškolské kvalifikace a jejich promítnutí do evropského kvalifikačního rámce (EQF).
Materiál SVP PedF UK obsahuje metodologický výklad pojmu kvalifikační požadavky pracovního místa (job), které jsou odlišné od kvalifikace (vzdělání) pracovníka, vymezení dimenzí kvalifikačního profilu pracovního místa a způsob jejich zjišťování a transformace na úroveň profesí/povolání, odvětví a celé ekonomiky. Následuje analýza dosavadního vývoje (2000-2010) a projekce (do roku 2020) požadované kvalifikace na trhu práce v ČR podle stupně a oboru vzdělání (stupně 1-8 podle EQF a 14 skupin oborů vzdělání).
Materiál poskytuje informace o vývoji kvalifikační náročnosti (2000-2020) v členění podle jednotlivých sektorů/odvětví (24 skupin sektorů/odvětví na 2. úrovni klasifikace NACE3.1) a povolání/profesí (více než stovka povolání/profesí na 3. úrovni klasifikace ISCO88). Připojeny jsou i první dvě verze tzv. kvalifikačních profilů odvětví (pro NACE 29 - Výroba a opravy strojů a pro NACE 85 - Zdravotní a sociální péče a veterinární činnosti).
Zkoumaná problematika má výrazný multidisciplinární charakter. Struktura trhu práce ovlivňuje mnoho oblastí.
K tématu trhu práce a vzdělání se vyjadřují odborníci z mnoha oblastí. Svůj pohled tak mohou uplatnit sociologové, ekonomové, filozofové, psychologové a v neposlední řadě i pedagogové.
Problematika trhu práce je tak širokou oblastí, že všechny uvedené oblasti problematika oslovuje.