Charles Explorer logo
🇨🇿

Slabičná analýza pseudoslov jako ukazatel vývoje fonologického uvědomování v předškolním věku

Publikace na Pedagogická fakulta |
2011

Abstrakt

Slabičné uvědomování je fenomém bohatě zkoumaný v mezinárodní literatuře, nejčastěji jako jeden ze základních ukazatelů vývoje fonologického uvědomování v počátcích rozvoje gramotnosti. V české literatuře prozatím teprve vznikají kvalitní měřítka slabičného uvědomování a de facto neexistují studie, které by podávaly aktuální obraz vývoje slabičného uvědomování českých dětí v předškolním věku.

Příspěvěk si proto klade za cíl nabídnout ve své první části přehled aktuálního stavu výzkumu slabičného uvědomování v mezinárodní literatuře - a to s cílem především ukázat relevanci zájmu o slabičné uvědomování pro poznání předpokladů dítěte k rozvoji čtení a psaní. Autorka představuje současné dominantní teorie vývoje fonologického uvědomování (Ziegler, Goswami 2005 a Duncan 2010) a jejich konceptualizaci slabičního uvědomování.

Představí také typy měřítek užívaných k hodnocení fonologického, resp. slabičného, uvědomování v mezinárodní literatuře. Ve své druhé části se příspěvek zaměří na představení výsledků původní české studie, jejímž cílem bylo vytvoření a ověření měřítek fonologického uvědomování pro děti předškolního věku.