V kontextu obecně negativních tvrzení o Augustinově názoru na sexualitu a manželství se tento článek snaží ukázat základní body jeho nauky o manželství. Sleduje jeho rané spisy a sleduje, jak se Augustinovo myšlení v této otázce s postupem doby vyvíjí.
Polemika s manichejci ukazuje, že Augustin považuje manželství za dobro, které je posvěcením pro křesťany i nekřesťany. Polemika s Joviniánem projasňuje názory na místo člověka v Božím stvořitelském záměru a úlohu manželství po pádu člověka a přivádí Augustina ke klasické definici tří dober manželství, které představují potomstvo, věrnost a posvátné znamení.
Polemika s Juliánem z Aeclana pak znovu nutí Augustina obhájit svou nauku před námitkami, že jeho nauka je poznamenána manichejstvím. Nakonec nacházíme ozvěnu Augustinovy nauky i v současné církevní tradici, zastoupené papežem Benediktem XVI.