Charles Explorer logo
🇨🇿

Senzační masový tisk jako pramen k studiu městského prostoru a jeho obyvatelstva

Publikace na Filozofická fakulta |
2009

Abstrakt

Pražský Ilustrovaný Kurýr (1893-1918) byl prvním českým zástupcem masového obrázkového tisku. Jeho vznik souvisel s rozvojem populární kultury v českých zemích na přelomu století.

Masový tisk šířil společné povědomí o městě, událostech i jeho obyvatelích a vytvářel tak nový komunikační prostor velkoměsta, využívaný nejširšími vrstvami obyčejných lidí (common people), které se stávaly jeho hlavními čtenáři. Levný populární tisk prolamoval dosavadní kulturní monopol vyšších vrstev a přizpůsoboval se svým obsahem i názorovým laděním postojům a přesvědčením svých čtenářů.

Stával se nepostradatelným průvodcem v procesu modernizace a pomáhal svým čtenářům identifikovat se s moderní městskou civilizací. Populární tisk tak může být důležitým pramenem k poznání každodenní kultury, postojů a vzorů chování masového městského obyvatelstva a zároveň ideálním svědkem o procesu akulturace a identifikace obyvatel s městským prostředím.

Díky úzké svázanosti populárního tisku s městským prostředím je možné komparací Kurýru se zahraničními tituly sledovat rozdílnou situaci Prahy a ostatních velkoměst či rychle se rozvíjejících provinčních center. Pro Pražany byl charakteristický mnohem menší zájem o dění ve světových metropolích a nelze u nich pozorovat vznik oné velkoměstské identity, vědomí sounáležitosti obyvatel měst překračující politické, sociální i etnické rozdíly, jak ji různí autoři popisují v jiných velkoměstech.

Zároveň sice Kurýr na přelomu století dosáhl druhého nejvyššího nákladu mezi pražskými českojazyčnými deníky, což svědčí o jeho oblíbenosti mezi pražským obyvatelstvem, ovšem jeho náklad později stagnoval - narozdíl od vývoje v jiných metropolích, kde se po přelomu století objevují ještě sensačnější deníky rozšiřující svou čtenářskou obec mezi stále nižšími vrstvami.