Text "Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce" vznikl na základě těchto východisek: a) kompetence k učení se objevuje ve výčtech klíčových edukačních kompetencí jak na úrovni dokumentů Evropské unie, tak v našich rámcových vzdělávacích programech, b) rozvíjení různých stránek způsobilosti k učení je v naší školní praxi reflektováno a cíleně řízeno ne zcela uspokojivě, c) různé aspekty rozvíjení kompetence k učení jsou pozorovatelné ve formě situací a činností, které tyto situace naplňují. Text proto přináší jednak teoretické pohledy na problematiku rozvíjení kompetence k učení, jednak pomůcku pro posuzování příležitostí k rozvíjení této kompetence ve školní výuce.
Tato pomůcka je výzkumně ověřena. Má podobu pozorovacího archu obsahujícího osmnáct situací a charakteristik výuky konkretizovaných soubory činností, jejichž pozorováním lze posuzovat kvalitu rozvíjení kompetence k učení v konkrétních vyučovacích hodinách.