Literatura zabývající se proměnou vztahů mezi politiky, médii a veřejností často popisuje nové trendy ve způsobu mediálního pokrytí politiky skrze teoretické koncepty, jako jsou personalizace, estetizace nebo depolitizace. Česká politická komunikace prošla od sametové revoluce v roce 1989 zásadními změnami, které kopírují vývoj v poválečných západních demokraciích. Předpokládáme proto, že se podobné trendy projevují také v českých podmínkách.
Tento text sleduje, jak český seriózní tisk v období mezi lety 1994 a 2011 pokrýval sjezdy dvou hlavních polistopadových politických stran (ČSSD a ODS). Zabývá se otázkou, nakolik se v českém prostředí projevují zmiňované trendy.
Překvapivě docházíme k závěru, že v případě kongresů se tisk věnuje především politickým tématům a volební strategii účastníků sjezdu. Neprokázali jsme, že by docházelo k estetizaci politické komunikace, jen v omezené míře dochází k její personalizaci.