Příspěvek předkládá prvotní výsledky výzkumného šetření, které zjišťuje představy a názory pedagogů prvního a druhého stupně základních, středních a vysokých škol (tj. čtyři "profesní" skupiny) na požadované výkony žáků různého věku (na konci 5. a 9. ročníku základní školy a maturitního ročníku) ve výuce zeměpisu. Respondenti dotazníkového šetření se vyjadřovali k návrhu standardu geografických dovedností, který zohledňuje objektivní postup poznávání.
Význam jednotlivých položek standardu byl posuzován pomocí čtyřstupňové hodnoticí škály. Dotazem na tuto "užitečnost" jsme zjišťovali, jaký smysl jim jednotliví respondenti přikládají.
Předpokládali jsme, že jejich odpovědi jsou ovlivněny faktory, které mají v dané "profesní skupině" odlišné váhy. Jde zejména o odborné vzdělání (geografické, pedagogické, didaktické aj.), pedagogické zkušenosti, osobní vlastnosti i o sociální reprezentaci zeměpisu, tj. mínění o jeho poslání ve všeobecném vzdělávání.
Výzkumem jsme chtěli ověřit, zda existuje významná variabilita ve zjišťovaných názorech uvnitř profesních skupin i mezi nimi a které z nabízených položek jsou pro respondenty relativně nejvíce a které nejméně přijatelné.