Charles Explorer logo
🇨🇿

"I pravím upřímně a z přesvědčení, že zařízení těchto studijních cest jest blahodárné po každé stránce a pravým dobrodiním...". Učitelské cesty na jih

Publikace na Pedagogická fakulta |
2012

Abstrakt

Autorka se ve svém příspěvku zabývá stipendijními cestami českých středoškolských učitelů za poznáním antiky, především do Itálie. Jejím hlavním cílem je zjistit, co tyto cesty přinesly české společnosti v oblasti gymnaziální výuky a osvěty - prostřednictvím veřejných přednášek nebo fejetonů v dobovém tisku a v příspěvcích v tehdejších Zprávách jednotlivých škol, které vycházely každoročně tiskem, či dokonce v monografiích.

Sleduje přitom rovněž zájem mecenáše, který cestování umožnil, tj. především v letech 1893-1914 zájem vídeňského Ministerstva kultu a vyučování, kterému šlo o zkvalitnění výuky klasických jazyků a humanitních předmětů. Další poskytovatelé cestovních podpor byli spolek Svatobor - ten kladl důraz na přínos pro literaturu - a Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědu, slovesnost a umění, která zase očekávala přínos pro českou vědu.

Pro jednotlivé učitele byla tato stipendia přinejmenším osobním obohacením a poučením. Bylo ovšem velmi důležité, jakým způsobem své poznatky a dojmy uměli a chtěli tito pedagogové dále zprostředkovat.