Olomoucký biskup Karel II. z Lichtensteinu-Castelkorna zasvětil při přestavbě mírovské rezidence starší privátní kapli svému jmenovci milánskému arcibiskupovi a kardinálovi sv. Karlu Boromejskému, kterého si vyvolil za patrona a ochránce.
Patrně při této příležitosti biskup na oltář kaple objednal u svého uměleckého poradce a augustiniánského malíře Antonína Martina Lublinského obraz Sv. Karla Boromejského v modlitbě, dosud připisovaný neznámému středoevropskému malíři první třetiny 18. století.
Text sleduje záznamy o obraze v inventářích Mírova od konce 17. století do počátku 20. století, kdy obraz skončil pozapomenut spolu se starší úctou ke sv. Karlovi v interiérech Arcibiskupského paláce v Olomouci.
Navrhuje dataci obrazu, jeho zařazení do Lublinského díla a poukazuje rovněž na autorovu inspiraci v díle bolognského malíře G. B.
Barbieriho, zv. Il Guercino.