Charles Explorer logo
🇨🇿

Dovednosti žáků v badatelsky orientované výuce chemie

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2012

Abstrakt

Příspěvek informuje o realizaci a dílčích výsledcích souběžných projektů - evropského projektu ESTABLISH a národního projektu GAČR, zaměřených na výzkum dovedností žáků v přírodovědných předmětech na počátku implementace současné kurikulární reformy do výuky a v souvislosti s uplatněním badatelsky orientované výuky (IBSE). Cílem výzkumu je nejprve charakterizovat a analyzovat dovednosti požadované pro realizaci badatelsky orientované výuky přírodních věd se zaměřením na chemii na základních školách a gymnáziu.

Východiskem pro navrhovaný systém dovedností pro badatelsky orientovanou výuku je jednak analýza výsledků výzkumu našich a zahraničních badatelů v této oblasti, jednak komparace názorů učitelů na využívání badatelsky orientované výuky u žáků základní škol a gymnázií s ohledem na dovednosti, které tento způsob výuky umožňují. Dalším cílem je ověřit formou vhodně sestavených učebních úloh, zda a do jaké míry žáci na různých stupních škol ovládají tyto požadované dovednosti.

Na základě výsledků provedené analýzy požadovaných dovedností a empirických zjištění úrovně jejich osvojení následně navrhnout strukturovaný a provázaný systém dovedností žáků, které by si postupně měli osvojit ve výuce chemie na základní škole a gymnáziu, aby byli schopni využívat badatelsky orientovanou výuku v rámci předmětu chemie.