Úvodní přehledová studie mapuje teoretické přístupy i výzkumná zaměření v tématu počáteční gramotnosti a nastavuje rámec pro monotématické dvojč íslo časopisu. V první řadě se zabývá čtenářskou gramotností jako aktuálním úkolem vzdělávání, zasazuje čtenářskou gramotnost do kontextu jiných gramotností, přičemž zdůrazňuje její dominantní úlohu.
Zdůrazňuje význam časných etap v rozvoji gramotnosti, úlohu školské politiky i trendy v pojímání rozvoje gramotnosti, v majoritních i minoritních skupinách (děti se speciálními vzdělávacími potřebami). Z hlediska výzkumného sleduje psycholingvistické přístupy ke sledování gramotnosti, opírající se o neuropsychologii a kognitivně psychologické teorie vývoje poznávacích procesů, ve kterých se v současné době významně akcentuje úloha časných etap v rozvoji gramotnosti.
Opomenuta není ani oblast rizikových faktorů ve vývoji gramotnosti, jejíž přesnější uchopení tohoto odborného problému by mohlo mít v budoucnu přispět k preventivně intervenčnímu modelu péče o žáky s problémy ve čtení a psaní.