Charles Explorer logo
🇨🇿

Analýza miskoncepcí alternativní religiozity u žáků vybraných gymnázií

Publikace na Pedagogická fakulta |
2012

Abstrakt

Tato práce se zabývá dvěma významnými fenomény - náboženstvím a žákovskými pojetími. Na základě provedené literární rešerše jsou v teoretické části shrnuty nejdůležitější poznatky týkající se sledovaných fenoménů.

V první kapitole je tak diskutována problematika tradiční a alternativní religiozity a ve druhé kapitole je věnována pozornost otázkám psychogeneze žákova poznání, resp. žákovským pojetím s přihlédnutím k tzv. miskoncepcím. Empirická část navazuje na teoretická východiska práce a obsahuje výzkumnou studii.

Předmětem a hlavním cílem studie bylo identifikovat, podrobně analyzovat, diskutovat a komparovat jednotlivé miskoncepce náboženství, resp. alternativní religiozity, u žáků vybraných církevních gymnázií a gymnázií zřizovaných kraji. Cílem výzkumu bylo také identifikovat postoje a názory žáků na tradiční a alternativní náboženství, případně jejich vlastní religiozitu.

Analýza se uskutečnila v České a Slovenské republice ve 12 krajích, z toho 10 krajů bylo v České republice a 2 kraje na Slovensku. Na studii participovalo 16 gymnázií (8 gymnázií církevních a 8 gymnázií zřizovaných kraji) a zúčastnilo se jí celkem 1237 respondentů ve věkovém rozmezí 17-19 let (509 mužů a 728 žen).

Data pro analýzu byla získána pomocí dvou výzkumných metod (nestandardizovaného dotazníku a pojmových map). Pro statistické vyhodnocení intervalových a ordinálních dat bylo užito testu Manna a Whitneyho (U-test) a pro analýzu nominálních (kategoriálních) dat pak chí-kvadrát test nezávislosti.