Charles Explorer logo
🇨🇿

Vzdělávací využití videozáznamů rozhovorů s pamětníky z Archivu vizuální historie Institutu USC Shoah Foundation

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2012

Abstrakt

Svědectví pamětníka je nezastupitelným a velice hodnotným doplňkem běžné výuky dějepisu a dalších předmětů na 2. stupni ZŠ i na různých typech středních škol. Svědectví umožňuje personalizaci "velké historie", žáci a studenti se s konkrétním člověkem a jeho prožitky mohou lépe identifikovat, do vzdělávacího procesu vstupují emoce, což prokazatelně zvyšuje jeho účinnost.

Nevyhnutelně se však blíží doba, kdy už nebude možné zvát pamětníky přímo do škol a dalších institucí - už dnes zbývá jen velice málo lidí, kteří v dospělém věku prožili 2. světovou válku a události s ní spjaté. Je tedy třeba zjišťovat možnosti a metody alternativních postupů, které mohou alespoň částečně přítomnost živého pamětníka ve třídě v budoucnu nahradit.

Archiv vizuální historie Institutu USC Shoah Foundation je unikátní sbírkou takřka 52 000 audiovi-zuálních záznamů rozhovorů s pamětníky a přeživšími holocaustu, které byly natočeny během 2. poloviny 90. let v 56 zemích a 32 jazycích (v češtině a slovenštině je přes 1 000 rozhovorů). Archiv je možno prohledávat pomocí propracovaného uživatelského rozhraní: uživatelé mohou najít konkrétní úseky svědectví podle svého zájmu díky tezauru 55 000 hierarchicky uspořádaných klíčových slov, témat, událostí, jmen osob, míst atd.

Praha je jedním z pěti evropských měst, kde se lze k obsahu licencovaného archivu připojit, a to z počítačů v Centru vizuální historie Malach při Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Také práce s podobným on-line archivem v reálném čase je dalším specifickým vzdělávacím postupem, který u žáků rozvíjí samostatnost, myšlení v souvislostech a kritický přístup k pramenům a informačním zdrojům.

Za tímto účelem vznikl také nový edukační portál IWitness, který bude v příspěvku rovněž představen.