Publikace se zabývá metodologií koncipování kolektivních testů hudebních schopností a pracovních listů pro žáky 1., 4. a 6. ročníku základní školy, problematikou provedení testu ve vyučovací hodině a způsobem vyhodnocení výsledků. Autorka nastiňuje historický vývoj testování hudebnosti, definuje základní pojmy jako hudebnost, hudební schopnosti a dovednosti, test, vizualizace, motivace, přináší podněty ze zahraničních i našich testů hudebnosti a nastiňuje rozvoj hudebních schopností dětí mladšího školního věku.
Jádrem publikace je prezentace autorčiny vlastní metodické řady vytváření testů k diagnostickým účelům pro učitele hudební výchovy na základní škole a učitele hudební nauky v ZUŠ. Součástí přílohy je kompletní znění testů, včetně notových příkladů, pracovních listů a CD se zadáním v mp3.
Kniha navazuje na výsledky výzkumu, který jsem provedla v roce 2009 v 19 třídách 7 základních škol.