Kniha představuje výsledky projektu Vzdělávání v oblasti kulturní identity národa se zaměřením na muzea, galerie a školy, (NAKI DF 11P01OVV025). Tento díl je úzce propojen se současným výzkumem galerijní a muzejní edukace, v propojení na zkoumání vizuální kultury, funkcí kulturních institucí, provozu umění a percepce umění u dětí a mládeže.
V osmi kapitolách představujeme osm výstav s příslušnými originálními programy edukace: V černém oblaku a Naruby, k výstavě Decadence Now, Radovy radovánky, k výstav ě P. Rada! Paráda! Keramické dílo Pravoslava Rady, Glamour - L'amour, k výstavě Glamour, Dámská společenská móda ze sbírek UPM, Když se mě zeptají, kdo jsem, k výstavě Já, bezesporu, Soukromé kontroverze, k výstavě Kontroverze, právní a etická historie fotografie, Sheila Hicks - Maličkosti, k výstavě Sheila Hicks - Jedno sto maličkostí, Skleněnná invaze, k výstavě Hledání skla, Orbis pictus, k výstavě Mutující médium.
Každý program obsahuje pracovní listy, sešity pro návštěvníka výstavy a všechny základní prvky edukačního programu včetně didaktických pokynů, literatury a dalších použitých zdrojů. Za programem vždy následuje pedagogická reflexe a autentickými příspěvky všech, jejichž názor často přispěl ke změně perspektivy výzkumnho týmu a kteří významně přispěli k vytvoření nové znalosti.