Algoritmus je ústředním pojmem informatiky [1]. Stačí to ale jako důvod k jeho zařazení do výuky? V tomto příspěvku se pokusím ukázat, že máme i lepší důvody.
Stručně připomenu samotný pojem algoritmu, abych následně navrhl možné cílení výuky a ukázal některé méně tradiční souvislosti mimo oblast informatiky. Na MFF UK se zabývám otázkou jestli, proč a jak vyučovat na gymnáziích informatiku jako vědu [2].
Nejde o užívání informačních technologií, ani o informační gramotnost. Informatika v tomto smyslu (někdy teoretická informatika, anglicky nejčastěji computer science) je věda o efektivním zpracovávání informací - včetně jejich získání, přenosu, uložení, prohledávání a samozřejmě využití k odvozování dalších informací.
Požadavek efektivity v dnešní době přirozeně vede k zapojení počítačů. Ty jsou pro uvedené účely nástrojem nikoliv z principu nezbytným, přesto zdaleka nejpoužívanějším.
Druhotně se tak stávají i předmětem zkoumání informatiky. Výsledkem mojí práce má být mimo jiné osnova pro výuku.
S její pomocí bude možno studenty gymnázií se základy informatiky účinně seznámit. Při tom se lze těžko vyhnout problematice algoritmů - na rozdíl od několika dalších podstatných aspektů informatiky, tato je dokonce zařazena v RVP G [3] i katalozích požadavků k maturitě [4].
Vyučující informatiky nemají problém se shodnout na tom, že algoritmizace a algoritmické myšlení jsou důležité. Často uváděným důvodem je souvislost se schopností rozkládat a řešit problémy, druhým zřetelným důvodem je souvislost s programováním (stojí ovšem za přečtení i opačný názor v [5]). Uvedené důvody ale stěží postačí znenadání nechápavým studentům: "Chodíme přece na počítače, co s tím mají co dělat algoritmy?"