V průběhu prvního pololetí 2011 byla provedena první fáze centralizace šesti oblastních zdravotnických operačních středisek Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje. Postupně byla do jednoho pracoviště sloučena čtyři oblastní zdravotnická operační střediska.
Cílem výzkumu bylo zjistit, jak se tato změna projevila na kvalitě poskytované péče. Observační retrospektivní studie zahrnuje data, získaná na identickém území za dvě ekvivalentní časová období.
Skupina A obsahuje data z období půl roku před a skupina B data z období půl roku po centralizaci. V obou skupinách byly porovnány klíčové parametry kvality: doba čekání volajícího na obsloužení; doba zpracování tísňové výzvy; bezpečnost klasifikace a indikace tísňových výzev; poskytování telefonických instrukcí volajícím a vhodné využívání výjezdových skupin v okolí bývalých hranic sloučených oblastí.
Z provedeného výzkumu vyplynulo, že po provedení systémové změny - centralizaci čtyř oblastních zdravotnických operačních středisek - se zkrátila doba čekání na obsloužení tísňového hovoru, zkrátil se interval zpracování tísňové výzvy, zlepšila se klasifikace nejzávažnějších stavů, zvýšila se senzitivita k vyslání odpovídající odbornosti výjezdové skupiny, zvýšila se senzitivita k poskytování instrukcí po telefonu a snížil se čas celkové reakce výjezdových skupin rychlé lékařské pomoci v oblastech okolo bývalých hranic oblastí. Ze zjištěných výsledků vyplývá, že kvalita péče, poskytované zdravotnickým operačním střediskem, se po první fázi centralizace operačního řízení Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje na daném území nejen nezhoršila, ale naopak výrazně zlepšila.