SOUHRN: Diskuse o systémově pojaté školské prevenci rizikového chování je v České republice záležitostí přibližně posledních 15 let, kdy byl tento úkol svěřen do gesce MŠMT. V článku představíme tři klíčové publikace, které byly vytvořeny v rámci rozvojového projektu s akronymem VYNSPI.
Tyto publikace jsou reakcí jednak na nedostatek takto strukturovaných a pojatých textů a jednak na přetrvávající problémy v základních definicích, terminologii a teoretických konstruktech a jejich aplikaci v oblasti školské prevence. V ní se setkávají instituce a poskytovatelé s příslušností minimálně k pěti různým rezortům (MŠMT, MZ, MPSV, MV a MD) a logicky tak opakovaně dochází k nelehkým komunikačním, koncepčním i organizačním problémům, které je nutné řešit systémově.
Uvedené tři texty mají pomoci celý problém facilitovat v rovině sjednocení pohledu a slovníku hlavních aktérů. První z publikací, která je současně první monografií sestavenou editorským týmem projektu, je "Primární prevence rizikového chování ve školství".
Jako druhou publikaci představíme "Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování". Třetí představenou knihou z dílny projektu VYNSPI bude "Výkladový slovník základních pojmů mezioborové školské prevence rizikového chování".
Všechny tři publikace vyšly v českém jazyce.