Charles Explorer logo
🇨🇿

Mediální obraz uživatele návykových látek a jeho sociálně-psychologický rozměr

Publikace na 1. lékařská fakulta |
2010

Abstrakt

CÍLE: Zjistit, jaký je mediální obraz uživatele návykových látek. METODY: Zvolili jsme metodu kvantitativní obsahové analýzy mediálních sdělení, která nám umožnila systematicky zkoumat značné množství mediálních obsahů.

Pro tento účel jsme použili původní Manuál pro kódování mediálních zpráv, jehož vývoj a ověření byly hlavními úkoly realizovaného projektu. SOUBOR: Celkem bylo do databáze v roce 2007 zakódováno v českých médiích 8 691 článků, týkajících se drogové problematiky (5 317 tisk, 1 910 tiskové agentury, 1 021 televize a 443 rádio).

VÝSLEDKY: Média spojují užívání drog s trestnou činností ve větší míře než s léčbou a prevencí. Tento rozdíl je způsoben převážně primární drogovou kriminalitou.

V mediálních sděleních o drogách převažují články tematicky zaměřené na opatření omezující nabídku oproti poptávce.