Článek předkládá analýzu se závěrečnými doporučeními aktuální problematiky testování dětí a mladistvých ve školských zařízeních při podezření na užití návykové látky. Akcentuje čtyři hlavní úhly náhledu do tohoto významného úkonu, a to právní, psychologický, pedagogický a medicínský.
Právní úhel pohledu předestírá analýzu mezinárodních, národních a vnitroresortních legislativních nástrojů týkajících se dětí, mladistvých, školských zařízení a užívání návykových látek, možnosti zásahu a ochrany jejich práv. Dále doporučuje vhodný postup, který vytváří právní jistotu jak pro testované, tak i pro testující.
Psychologická část se zabývá psychikou testovaných v době dospívání, a faktory, které je mohou vést k rizikovému chování. Rovněž informuje o vlivu a rizicích vycházejících ze zásahu a omezování přirozených práv na základě právních nástrojů, práci s dětmi v době jejich dospívání a postoje k nim při podezření na užívání návykových látek.
Pedagogický pohled představuje školu a školské zařízení jako jedno z nejdůležitějších prostředí pro podporu zdraví a preventivní aktivity směrem dětem v této oblasti. Stejně tak poukazuje na povinnost školy k zajištění relativně bezpečného prostřední pro vhodný psychický a fyzický rozvoj dětí a možnosti pedagogických pracovníků v oblasti užívání návykových látek, včetně jejich případné detekce.
Medicínská část se zabývá možností vyšetření dospívajícího ve zdravotnickém zařízení či možností odběru krve a moči od těch, které jsou důvodně podezřelé z užití návykové látky. Text nepředkládá jednoznačné a dogmatické postupy, ale nabízí variabilní možnosti a doporučení, která mají napomoci školským zařízením a jejich pedagogickým pracovníkům při práci s dětmi, které jsou důvodně podezřelé z užití návykové látky, při řešení těchto problémů.
Zároveň nabízí racionální a efektivní vzorce postupů, které těm, kdo užívají návykové látky, mají pomoci, bez nadbytečného zásahu do jejich práv a stigmatizace snižovat rizikovost svého chování.