Transformace zemí střední a východní Evropy představuje velký prostor pro změny v územním rozvoji městských oblastí. Zároveň tyto země, včetně České republiky, zaznamenaly velký nárůst dopravy a zvláště osobní automobilové dopravy.
Agregovaná data dokládají, že je rezidenční suburbanizace spojena s využívání automobilu při dojížďce a vede tak ke změně v dělbě přepravní práce směrem k většímu podílu individuální automobilové dopravy. Prezentuji analýzu změny v dopravní dostupnosti a její efekty na výkon každodenních aktivit a časové rozpočty zkoumaných jednotlivců.
Analýza je založena na kvalitativních datech o dopravním chování a jeho změně v městské populaci osob, které nedávno změnily své bydliště. Výsledky naznačují, že dopravní dostupnost aktivit provozovaných ve volném čase je v procesu volby nového místa bydliště přinejmenším stejně důležitá jako dopravní dostupnost center měst.