Charles Explorer logo
🇨🇿

Aplikace modelu hedonické ceny na trhu s bydlením v Praze

Publikace |
2008

Abstrakt

Model hedonické ceny byl vytvořen za účelem kvantifikace vlivu stavebních atributů, prvků dostupnosti a environmentálních atributů na cenu bydlení v Praze. Jako stavební proměnné jsme uvažovali velikost bytu, dostupnost charakterizovaly proměnné typu vzdálenosti do centra města z místa bydliště a vzdálenosti k nebližší stanici metra, environmentální proměnná byla vzdálenost do nejbližšího městského lesa.

Vytvořili jsme několik regresních modelů a testovali jejich spolehlivost z hlediska významnosti parametrů a velikosti vysvětlované variability. Datový vzorek tvořilo 1708 pozorování pro město Prahu.

Výsledky ukázaly, že rozloha bytu je nejvíce významná proměnná, která vysvětluje cenu bydlení. Také jsme zjistili významný negativní vztah mezi prodejní cenou a vzdáleností do centra města a městského parku.