Metodická studie informuje o nejčastěji uváděných projevech porušování publikační etiky s cílem zvýšit citlivost výzkumníků k porušování pravidel publikační etiky a přispět ke kultivaci publikačního prostředí v české pedagogické vědě a výzkumu. V první části příspěvku autoři analyzují důvody, které výzkumníky zpravidla vedou k porušování publikační etiky, a upozorňují, že jednou z možných příčin může být mimo jiné aktuálně platný systém financování a hodnocení vědy a výzkumu. Následně jsou na základě analýzy dostupné literatury rozebírány nejčastěji uváděné projevy publikačně závadného jednání, přičemž autoři využívají analogii s biblickým Desaterem. Jedná se o:
1. vymýšlení a zkreslování/falšování výzkumných zjištění,
2. plagiátorství,
3. připisování spoluautorů,
4. duplicitní/simultánní publikování,
5. dělení publikací do více článků,
6. recyklování textů,
7. vzájemné (reciproční) citování spřízněných kolegů,
8. zkreslené citování,
9. nepřiznaný konflikt zájmů,
10. porušování majetkových autorských práv. Autoři v závěru navrhují opatření, která by podporovala důslednější dodržování etických pravidel v praxi.