V rámci výzkumného projektu Quali-TYDES – Cesta životem prezentujeme analýzu životních cest mladých dospělých s postižením a uvádíme několik příkladů praktického využití kvalitativních biografických výzkumných metod pro sledování naplňování sociálních politik. Výzkumná pozornost je věnována školnímu vzdělávání v České republice očima dnešních mladých dospělých s postižením.
Podrobněji zjišťujeme témata vztahující se k signifikantním konceptům 1) pathways (životní cesta) a 2) resources and capital (zdroje – např. lidské nebo materiální, jež člověk využívá na své životní cestě). Na uvedených příkladech dokladujících vzdělávací dráhy dnešních mladých dospělých s postižením ukazujeme že, zdroje pro vzdělávání dětí s postižením v běžných školách byly poskytovány nesystémově a částečně, což mělo často za následek narušení jejich vzdělávací dráhy.
V tomto kontextu speciální vzdělávání uspokojuje z krátkodobého hlediska vzdělávací potřeby dětí a tím také zmírňuje tlak na běžné školy. Školní vzdělávání řady dětí s postižením je tak charakteristické častým narušením vzdělávací dráhy, změnou školy a s tím spojeným negativním dopadem na jejich psychosociální rozvoj.