Zpracovan á monografie se podrobně zabývá problematikou čtenářské gramotnosti žáků primárního vzdělávání. Cílem monografie je analýza možností rozvoje čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím cíleně zaměřených úloh a zpracování praktického metodického manuálu pro učitele k tomuto tématu.
Součástí monografie je i rozsáhlý výzkum, realizovaný prostřednictvím několika výzkumných metod (didaktický test, materiály pro výzkum tichého čtení s pozorností, záznamové archy dalších údajů aj.), je zaměřený na zjištění stavu čtenářské gramotnosti žáků 3., 4. a 5. ročníků 1. stupně ZŠ ve čtyřech skupinách úloh z hlediska dovedností získávat a zpracovávat informace obsažené v různých typech textů. Na základě výsledků výzkumných aktivit jsou analyzovány vztahy vybraných základních proměnných ke stavu a rozvoji čtenářské gramotnosti žáků, formulovány závěry a předloženy náměty diskuze.
Výsledky výzkumných šetření jsou využity v praktickém manuálu tvorby úloh rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků, který je součástí publikace.