Specifické poruchy učení vedou k narušení osvojování základních školních dovedností a k mnohým dalším navazujícím obtížím. Děti nastupující povinnou školní docházku vykazují velké rozdíly v dosažené úrovni vývoje jazykových dovedností, které lze považovat za předpoklady pro úspěšné osvojování si čtení a psaní.
Příspěvek představuje dva na sebe navazující výzkumné projekty, které si kladou za cíl detailně zmapovat dynamiku v ývoje předčtenářské a počáteční čtenářské gramotnosti u dětí v předškolním věku a na počátku základní školy. Pozornost je zaměřena na dvě experimentální rizikové skupiny dětí – děti se specificky narušeným vývojem řeči a děti s rodinným rizikem dyslexie, u kterých je vyšší pravděpodobnost vzniku specifických poruch učení oproti běžné populaci.
Použité testové baterie jsou zaměřeny na prověření aktuálních vývojových úrovní především v oblastech jazykových (fonologie, morfologie, syntax, sémantika) a v oblasti počátečních školních dovedností. Pozornost je kromě zmapování průběhu rozvoje gramotnosti u jmenovaných specifických skupin dětí zaměřena na hledání prediktorů budoucí specifické poruchy učení v předchozím vývoji na základě porovnání vývoje dětí s výskytem a bez výskytu poruchy na konci longitudinálního sledování (3. třída ZŠ).
Tyto znalosti by měly přispět k možnosti systematického vyhledávání rizikových dětí a upozornit na potřebu stimulace v konkrétních oblastech selhávání již v předškolním věku.