Mohlo by se zdát, že přinejmenším z hlediska ztrát, které v Bitvě o Británii (BoB) utrpěla britská RAF, již není co objevovat. Ve skutečnosti není možné spoléhat se na již publikované referenční práce, byť jsou primárně založeny na archivn ím výzkumu.
Standardní dobové záznamy, z nichž je čerpáno nejčastěji (ORB), totiž nejsou prosty omylů, někdy nebyly vedeny důsledně, některé jejich části již nejsou čitelné, nebo absentují. Je to i případ jedné válečné epizody, která za BoB vedla k operační ztrátě jednoho letounu a zranění pilota, aniž by tato skutečnost byla právě v ORB zaznamenána.
Aktérem události byl čs. letec, příslušník 253. stíhací peruti RAF, Sgt Václav Cukr (1913-1989), zkušený stíhač, který se zařadil mezi stíhací esa již ve francouzské kampani. Zmíněná událost ve svých důsledcích nakonec vedla k tomu, že tento vynikající bojovník musel aktivní bojové služby zcela zanechat.
Přestože událost není v ORB jakkoli zmíněna, tak se jí podařilo objasnit kombinací dobové osobní korespondence mezi jinými piloty, dále za pomoci Aircraft Movement Card, Flying Accident Card a soukromého dopisu V. Cukra, sepsaného krátce před jeho smrtí.
Navíc je epizoda dokumentována i fotografií havarovaného stroje, která je publikována vůbec poprvé. Studii doplňuje aktualizovaná tabulka materiálních a personálních ztrát čs. stíhačů a britských příslušníků čs. stíhacích perutí v BoB v operační činnosti i při výcviku.
Součástí jsou i fotografické portréty všech čs. stíhačů, kteří za BoB padli u operačních perutí a fotografie jejich hrobů.