U řady témat může učitel zvolit do jakého kontextu je zařadit tak, aby vyučování probíhalo s co nejlepším výsledkem. Zejména po zavedení Rámcových vzdělávacích programů do praxe a při tvorbě Školních vzdělávacích programů je prostor pro případné přeuspořádání tematických celků.
Parazitologie bývá na základních školách vyučována v rámci zoologického systému. Zajímalo nás, jaké výsledky bude mít zařazení celku "parazité člověka" do výuky biologie člověka.
Porovnávali jsme blokovou a průběžnou výuku tohoto tématu z hlediska znalostí. Srovnání proběhlo na dvou paralelních třídách osmiletého gymnázia. Šlo o sekundu, tj. žáky ve věku zhruba 12 let.
V jedné třídě probíhala výuka blokově (3x45 min), ve druhé v průběhu několika měsíců (celkový čas 3x45 min). Žáci vyplnili pre-test a post-test po 3 týdnech. Testovány byly znalosti učiva, zjišťován byl i názor na zajímavost problematiky parazitů.
Pomocí analýzy kovariance ANCOVA jsme testovali hypotézu "Žáci, kteří absolvovali blokovou výuku, dosáhnou v post-testu vyšší skóre, než žáci, kteří byli s učivem seznamováni v průběhu školního roku". Tato hypotéza byla zamítnuta.
Výsledky žáků obou tříd v post-testu je možné vysvětlit výsledky žáků v pre-testu nezávisle na zvoleném přístupu k tématu parazité člověka, přičemž bylo zřejmé zlepšení skóre všech žáků po proběhlé výuce.