Příspěvek se zabývá žákovskými pojetími (prekoncepcemi) alternativní religiozity, především pak postoji žáků gymnázií k tomuto fenoménu. Provedený mezinárodní výzkum prezentuje soudobé postoje české a slovenské mládeže ke konceptu religiozity a z hlediska zkoumané populace také nastiňuje vliv školní instituce při výchově k těmto hodnotám a tradičním principům.
Postoje jsou porovnávány mezi žáky z gymnázií zřizovaných kraji a žáky z církevních gymnázií. Společenské klima konstruované a silně orientované na hodnoty konzumního životního stylu ovlivňuje životní hodnoty mládeže.
Provedený výzkum poukazuje na proměnu duchovního života žáků a také na pokles jejich vztahu a významu k tradičním idejím a náboženským hodnotám. Diskutovány jsou i jednotlivé dimenze (složky) žákovských pojetí a jejich vzájemný vztah v rámci procesu poznávání světa a jeho komponent.
Výsledky výzkumu poukazují na slabý vliv školní instituce při utváření postojů a osobnostních kvalit žáků ke zkoumanému fenoménu.