Charles Explorer logo
🇨🇿

Pragmalingvistický přístup ke studiu mediální a reklamní komunikace

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2013

Abstrakt

Na konkrétních příkladech (se zaměřením na aktuální materiály a nejnovější mediální nabídku) v příspěvku představíme jednotlivé složky pragmalingvistického přístupu (konsituace, produkce, percepce, interpretace) a jeho výhody pro kritické zkoumání obsahů mediálních produktů různého typu včetně reklamní komunikace. Tyto komunikáty vždy chápeme v širší či užší tzv. komunikační situaci a zasazené do různých typů kontextu, který jejich vnímání silně determinuje.

Všímáme si dále např. tzv. presupozic a předpokladové báze či encyklopedie. Významnou složkou takového typu analýzy zůstává ovšem především jazyk, který v mediálním sdělení představuje výraznou proměnnou, spolu se zpětným – a velmi podstatným – vlivem mediálního provozu na vývoj jazykového systému i jazykové praxe.