Charles Explorer logo
🇨🇿

Koncepce struktury a uměleckého díla ve strukturální uměnovědě Hanse Sedlmayra ve srovnání se strukturální estetikou Jana Mukařovského

Publikace na Filozofická fakulta |
2013

Abstrakt

Autor sleduje paralely v pojetí “struktury” ve strukturální uměnovědě Hanse Sedlmayra ve srovnání se strukturální estetikou Jana Mukařovského. S umělecko-teoretickým uvažováním Hanse Sedlmayra je strukturální uměnověda je spojena především proto, že pojem struktury se stal východiskem jeho teorie umění, že definoval principy a vypracoval metodické postupy strukturální analýzy.

Srovnání s Mukařovského strukturální estetikou se jeví jako nosné a podnětné především v pojetí uměleckého díla a jeho „noetického dosahu“, v intenci analýz konkrétních uměleckých děl a v otázce intermediality. V této souvislosti se autor zabývá vztahem Sedlmayra (a Mukařovskéh) k tvarové estetice a psychologii (Gestaltästhetik, Gestaltpsychologie) a vývojem a proměnami základních teoretických a metodologických pojmů strukturální uměnovědy Sedlmayra („explicitní charakter“) a Mukařovského („sémantické gesto“).