Národní lékařská knihovna (NLK) usiluje o změnu přístupu knihovnicko- informačních pracovníků, tedy samotných knihovníků k uživateli, re-designem svých služeb. Pozornost specializovaných knihovníků se stále více zaměřuje na rozvoj technologických procesů, na snižování uživatelských bariér v přístupu k odborným zdrojům a službám v knihovnách, naproti tomu však průzkumům uživatelského chování příliš velká pozornost věnována není.
Rozsáhlejší analýzy informačního chování uživatelů zdravotnických knihoven byly provedeny v 70-tých letech minulého století. Záměrem autorů příspěvku je prezentovat přípravu, průběh, vyhodnocení a výsledky pilotního anketního šetření o rozsahu n=192 náhodně vybraných respondentů-uživatelů služeb NLK; z toho 159 odpovědělo na anketní otázky elektronicky a 33 vyplnilo papírovou verzi dotazníku ve výpůjčním protokolu MZ ČR OVI.
Hlavním cílem šetření bylo zjistit míru spokojenosti uživatelů NLK v následujících oblastech: nabídka a kvalita poskytovaných knihovnicko- informačních služeb, ochota a vstřícnost knihovníků vůči požadavkům a potřebám uživatelů a spokojenost s technickým a sociálním vybavením knihovny. Výsledky šetření jsou prezentovány ve formě přehledových grafů s důrazem na statisticky významné diferenciace ohodnocení služeb NLK ve výše uvedených oblastech podle hlavních třídících faktorů (místa vyplnění dotazníku, frekvence návštěv, hlavních uživatelských skupin, oborů a programů studia, věku a pohlaví respondentů).