Přednáška představí studii, kterou realizujeme za účelem zkoumání vlivu ortografické hloubky na vývojový vztah přesnosti čtení, lexikálních znalostí dětí (rozumět tomu, co je reálné slovo), a porozumění významu slov ( rozumět významu určitých slov) u dětí ve věku 1. - 4. ročníku základní školy. Studie tedy sleduje významné kognitivní a jazykové aspekty rozvoje čtení a jejich proměnlivost vlivem ortografického systému, ve kterém se dítě učí číst (tedy jeho konzistence neboli hloubky).
Teoretická východiska studie vychází z modelu čtení s porozuměním (Perfetti 2008), a čtení slov jako takového (Plaut et al 1999). Cíleně testujeme závěry současné vlivné teorie o vztahu sémantických znalostí a rozvoje čtení -tzv.
Division of Labor ( Seidenberg 1993, 2010), podle které je právě význam sémantických znalostí v procesu čtení modulován ortografickou hloubkou pravopisného systému, ve kterém se dítě učí číst.