Charles Explorer logo
🇨🇿

Frankensteinův koktejl: Výuka separačních metod netradičně

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2014

Abstrakt

V rámci aktivizačních metod se v přírodovědném vzdělávání stále více rozvíjí projektové vyučování postavené na principech badatelsky orientované výuky (BOV), (anglicky IBSE - inquiry based science education). V představovaném miniprojektu jsou aplikovány základní prvky pro aktivní vzdělávání.

Před žáky byl namíchán koktejl z běžně známých potravin (voda, sůl, olej a drcená kávová zrna). Poté žáci, motivovaní videonahrávkou s barmanskou show, diskutovali o fenoménu barmanství, o původu slova koktejl a učitel jim nastínil problém - míchat suroviny umí každý, ale vaším úkolem je rozdělit je zpět na výchozí látky! Žáci měli k dispozici školní chemickou laboratoř (pod dohledem učitele) plně vybavenou chemickým nádobím a jejich úkolem bylo naplánovat, realizovat, dokumentovat (fotografovat) a vyhodnotit badatelskou činnost.

Pracovali v menších skupinkách a výsledkem miniprojektu byl plakát s popsaným postupem a fotografiemi separačních postupů