Záměrem předložené studie bylo zhodnotit úroveň porozumění českým větám rozdílné gramatické obtížnosti u dětí s familiárním rizikem dyslexie a se specificky narušeným vývojem řeči (SLI). Hlavním cílem výzkumu bylo identifikovat, zda lze mezi výkony dětí ze sledovaných dvou skupin experimentálních (SLI a Rodinné riziko) a ze skupiny kontrolní (děti s běžným vývojem řeči) detekovat statisticky významné rozdíly.
Souboru 104 dětí ve věku sedmi let byla prezentována adaptovaná verze testu TROG-2 (Bishop, 2003). Na základě analýzy získaných dat byly zjištěny statisticky významné rozdíly ve výkonech mezi skupinou SLI a skupinou kontrolní i vzájemně mezi kategoriemi SLI a Rodinné riziko, nikoli však mezi skupinou kontrolní a Rodinné riziko.
Detekován byl též trend sestupné tendence výkonu vždy minimálně v pěti – ze šesti prezentovaných - blocích testu. Výraznější oslabení jedinců s SLI v oblasti morfologicko-syntaktické roviny jazyka v tomto případě indikuje zvýšenou potřebu stimulace v konkrétní oblasti selhávání.
Relevanci daných závěrů ve vztahu k vyslovení pravděpodobnosti výskytu dyslexie ve školním věku však bude třeba podrobit bližšímu výzkumu.